کتاب آشنایی با تفکر سیستمی | زاهد شیخ الاسلامی

کتاب آشنایی با تفکر سیستمی | زاهد شیخ الاسلامی

زاهد شیخ الاسلامی در مقدمه کتاب آشنایی با تفکر سیستمی اینطور نوشته است: این کتاب از سه قسمت تشکیل شده است. بخش اول ترجمه کتاب "سیستم ها، مقدمه ای بر تفکر سیستمی" اثر دریپر کافمن است. بخش دوم مقاله ای است که سال ها پیش نوشتنم و به صورت پاورقی در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید. در بخش سوم به توضیح الگوهای سیستمی پرداخته ام. این بخش از کتاب اقتباسی است از کتاب  "Systems archetypes" اثر دانیل اچ کیم .
تفکر سیستمی، رفتار یک سیستم را ناشی از ساختار آن می‌داند و بنابراین ایجاد تغییر در رفتار یک سیستم را مشروط به درک آن ساختار می‌بیند. در تفکر سیستمی به نقش زمان و بازخوردها اهمیت زیادی داده می‌شود. تفکر سیستمی در مقابل تفکر تحلیلی قرار دارد که با تقسیم یک مجموعه مسئله به اجزای آن تلاش می‌کند تا این اجزا را بهتر بفهمند. در تفکر سیستمی همه اجزا با هم دیده می‌شوند و به تأثیر متقابل آن‌ها در طول زمان توجه خاصی می‌شود. تفکر سیستمی درواقع پاسخ مناسب به مسائلی است که حل آن‌ها نیاز به درک درهم‌تنیدگی اجزای آن دارد. در این کتاب مخاطبان با تفکر سیستمی و ابزار آن آشنا می‌شوند.

در بخش اول دریپر کافمن به زبان ساده به فهم رفتار سیستم ها کمک می کند. پروفسور کافمن دکترای خود را در زمینه آموزش از دانشگاه ماساچوست دریافت کرده است. ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه ماساچوست و کالج وبستر بوده و به عنوان مشاور با انستیتوی تحقیقاتی استانفورد و دولت ایالات متحده آمریکا همکاری کرده است.

فهرست کتاب:

بخش اول: مقدمه ای بر تفکر سیستمی
فصل 1: سیستم چیست؟
فصل 2: پایداری
فصل 3: وجوه مشترک
فصل 4: تغییر و رشد
فصل 5: ترکیب مثبت و منفی
فصل 6: سیستم های پیچیده

بخش دوم: مبانی نگرش سیستمی
سیستم چیست؟

بخش سوم: الگوهای سیستمی
اهداف لغزان
راه حل هایی که شکست می خورند
محدودیت های موفقیت
انتقال دردسر
موفقیت برای موفق ها
تراژدی منابع مشترک
 


+ صفحه کتاب در گیسوم

+ خرید کتاب

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مدیریت سیستم‌ها
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
بایگانی