جزوه «تفکر سیستمی در مدیریت سازمان» به همت گروه آموزش و توسعه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تابستان 1401 تدوین شده است.
بسیاری از مشکل ها و چالش های بزرگ سازمان های امروزی، ناشی از عدم درک انسان از کارکرد سیستمهای پیچیده است. از این رو، برای حل این مشکلات، پژوهشگران موضوع «تفکر سیستمی» را پیشنهاد میدهند. تصمیمگیری اثربخش در جهان پیچیده و پویای در حال رشد نیازمند این است که رهبران و مدیران، نگرش سیستمی داشته باشند و ابزارهای لازم را برای آگاهی و شناخت ساختار و کارکردهای سیستمهای پیچیده ارائه دهند. همچنین اهمیت تفکر سیستمی به عنوان پایه و اساس برای اثربخشی سازمانهای دولتی مورد تایید است. از آنجا که در سازمانهای دولتی، همزمان اهداف و خطمشیهای متفاوتی دنبال میشود، اثربخشی سازمانی پیچیدهتر میشود.
فهرست این جزوه عبارت است از:
- مقدمه
- تعریف سیستم
- تئوری عمومی سیستمها
- تفکر سیستمی
- تفاوت تفکر کل نگر و جزءنگر
- مزایای تفکر سیستمی در سازمان
- عناصر تفکر سیستمی
- شناسایی ابعاد تفکر سیستمی
- موانع تفکر سیستمی
- تفکر سیستمی در مدیریت
- اشتباهات رایج در تفکر سیستمی
- اصول تفکر سیستمی در مدیریت
- ارتباط تفکر سیستمی و عملکرد رهبری
- مراحل استفاه از تفکر سیستمی
- جایگاه تفکر سیستمی در حل مسئله
اگر کتاب یا جزوه دیگری در راستای تفکر سیستمی سراغ دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
برای مشاهده فایل کامل این جزوه بر دکمه زیر کلیک کنید:
✅ برای بهبود کمیت و کیفیت مطالب این وبلاگ، میتوانید ما را حمایت کنید. همچنین منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.
دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.