راسل ایکاف (Russell Ackoff)

راسل ایکاف (Russell Ackoff)

راسل اکاف (یا راسل ایکاف) نظریه‌­پرداز سازمانی، مشاور، و استاد بازنشسته علوم مدیریت مدرسه وارتون، دانشگاه پنسیلوانیای اهل ایالات متحده آمریکا بود. اکاف در زمینه تحقیق در عملیات، تفکر سیستمی و دانش مدیریت از پیشگامان بود.

راسل ایکاف در 12 فوریه 1919 در فیلادلفیا از خانواده جک و فانی (ویتز) ایکاف به دنیا آمد. او مدرک لیسانس خود را در رشته معماری در دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1941 دریافت کرد. پس از فارغ التحصیلی، به مدت یک سال به عنوان دستیار مدرس فلسفه در دانشگاه پن تدریس کرد. از سال 1942 تا 1946، او در ارتش ایالات متحده در فیلیپین خدمت کرد. او برای تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا بازگشت و در سال 1947 به عنوان اولین دانشجوی دکترای C. West Churchman، دکترای خود را در فلسفه علم دریافت کرد. او همچنین تعدادی دکترای افتخاری از سال 1967 به بعد دریافت کرد.

ایکاف از سال 1947 تا 1951 استادیار فلسفه و ریاضیات در دانشگاه ایالتی وین بود. او از سال 1951 تا 1964 دانشیار و استاد تحقیقات عملیات در Case Institute of Technology بود. در سال‌های 1961 و 1962 همچنین استاد مدعو درس تحقیقات در عملیات در دانشگاه بیرمنگام بود. از سال 1964 تا 1986 او استاد علوم سیستم و استاد علوم مدیریت در مدرسه وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا بود.

وی از سال 1979 به همراه جان پوردهناد به عنوان مشاور در طیف وسیعی از صنایع از جمله هوافضا، مواد شیمیایی، تجهیزات کامپیوتری، خدمات داده و نرم‌افزار، الکترونیک، انرژی، غذا و نوشیدنی، مراقبت‌های بهداشتی، هتلداری، تجهیزات صنعتی، خودروسازی، بیمه، فلزات، معادن، داروسازی، مخابرات، آب و برق و حمل و نقل فعالیت داشته است. از سال 1986 تا 2009، اون استاد بازنشسته مدرسه وارتون و رئیس اینتراکت، موسسه مدیریت تعاملی بود. از سال 1989 تا 1995 او استاد مدعو بازاریابی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس بود. همچنین از سال 1956 تا 1957 رئیس انجمن تحقیق در عملیات آمریکا (ORSA) بود و در سال 1987 رئیس انجمن بین‌المللی علوم سیستمی (ISSS) بود.

ایکاف در 17 ژوئیه 1949 با الکساندرا ماکار ازدواج کرد. این زوج سه فرزند داشتند: آلن دبلیو، کارن بی. و کارلا اس. پس از مرگ همسرش، آکوف در 20 دسامبر 1987 با هلن والد ازدواج کرد.

بین سال‌های 2003 و 2007، ایکاف مجموعه‌ای از سخنرانی‌های عمومی سالانه را، هم به صورت نیم روز و هم به صورت تمام روز، ارائه کرد، که خانواده ایکاف اجازه مشاهده عمومی را در این لینک داده­‌اند. (+) در نهایت، در 29 اکتبر 2009 در سن 90 سالگی از دنیا رفت. 

تدوین تفکر سیستمی

اکاف را از نظر جایگاه، نوع نگرش و شیوه فعالیت تا حد زیادی می‌توان شبیه پیتر دراکر دانست. چون مانند دراکر نگاه عمیقی داشت. می‌کوشید پدیده‌ها را به شکل سیستمی بفهمد. در زمینه‌های بسیار متنوعی مطالعه می‌کرد و در طیف گسترده‌ای از موضوعات هم حرف می‌زد و می‌نوشت. مدیریت، حل مسئله، سازمان‌دهی، تفکر سیستمی، سیاست‌گذاری،‌ شخصیت­شناسی، رفتارشناسی، مدیریت بحران‌های اجتماعی، تحول تمدن‌ها، پژوهش عملیاتی، روش علمی، آموزش و یادگیری صرفاً نمونه‌هایی از موضوعاتی هستند که اکاف به آن‌ها پرداخته و درباره‌شان نوشته است. او که تحصیلات پایه خود را در معماری و فلسفه گذرانده بود، در نهایت دکترای خود را در حوزه فلسفه علم گرفت. اما به دلیل حجم گسترده فعالیت‌هایش در حوزه مدیریت، کمتر کسی می‌داند یا به خاطر می‌آورد که او در این رشته تحصیل نکرده است. بنابراین باید اکاف را هم از جمله دانشمندان نامداری دانست که در رشته‌ای غیر از تحصیلات رسمی دانشگاهی خود به نظریه‌پرداز و صاحب‌نظر تبدیل شده‌اند. (+)

نقش اکاف، تدوین دانش تفکر سیستمی بوده است. پیش از او افرادی مانند لودویگ برتالانفی و الکساندر بوگدانف درباره نظریه عمومی سیستم‌ها حرف زده بودند و نگاه کل‌نگر در حل مسئله هم مورد توجه قرار گرفته بود. اما این راسل اکاف بود که مباحث تفکر سیستمی را جمع‌بندی و طبقه‌بندی کرد و به زبانی ساده در قالب کتاب‌ها و مقالات فراوان شرح داد. کار او آن‌قدر تأثیرگذار بود که شاید بتوان گفت «اکاف» امروزه بلند‌آوازه‌ترین نام در قلمرو تفکر سیستمی است. (+)

تألیفات

ایکاف 35 کتاب نوشته و یا در تألیف آن مشارکت داشته است. همچنین بیش از 150 مقاله تألیف و منتشر کرده است. او به عنوان محقق و معلم با بیش از ۲۵۰ شرکت ارتباط داشته است. ایکاف را به عنوان مرد رنسانس می‌شناسند: یک معمار، فیلسوف، طراح شهر، محقق در عملیات و متخصص در حل مسئله و نظریه سیستم ها. کتاب تحقیق در عملیات او که در سال ۱۹۵۷ منتشر شد کتاب آموزشی پیشتاز محسوب می شد. (+)

کتاب­ها:
  • 1946, Psychologistics, with C. West Churchman.
  • 1947, Measurement of Consumer Interest, with C. W. Churchman and M. Wax (ed.).
  • 1950, Methods of Inquiry: an introduction to philosophy and scientific method, with C. W. Churchman. Educational Publishers: St. Louis.
  • 1953, The Design of Social Research.
  • 1957, Introduction to Operations Research, with C. W. Churchman and E. L. Arnoff. John Wiley & Sons: New York.
  • 1961, Progress in Operations Research, I. Wiley: New York.
  • 1962, Scientific Method: optimizing applied research decisions, Wiley: New York.
  • 1963, A Manager's Guide to Operations Research, with P. Rivett. Wiley: New York.
  • 1968, Fundamentals of Operations Research, with M. Sasieni. John Wiley & Sons: New York.
  • 1970, A Concept of Corporate Planning. Wiley-Interscience: New York.
  • 1972, On Purposeful Systems: An Interdisciplinary Analysis of Individual and Social Behavior as a System of Purposeful Events, with Frederick Edmund Emery, Aldine-Atherton: Chicago.
  • 1974, Redesigning the Future: A Systems Approach to Societal Problems. John Wiley & Sons: New York.
  • 1974, Systems and Management Annual, (ed.).
  • 1976, The SCATT Report, with T. A. Cowan, Peter Davis (ed.).
  • 1976, Some Observations and Reflections on Mexican Development.
  • 1978, The Art of Problem Solving: accompanied by Ackoff's Fables. John Wiley & Sons: New York. Illustrations by Karen B. Ackoff.
  • 1981, Creating the Corporate Future: plan or be planned for. John Wiley & Sons: New York.
  • 1984, A Guide to Controlling Your Corporation's Future, with E.V. Finnel and Jamshid Gharajedaghi.
  • 1984, Revitalizing Western Economies, with P. Broholm and R. Snow.
  • 1986, Management in Small Doses. John Wiley & Sons: New York.
  • 1991, Ackoff's Fables: Irreverent Reflections on Business and Bureaucracy. John Wiley & Sons: New York.
  • 1994, The Democratic Corporation: a radical prescription for recreating corporate America and rediscovering success. Oxford Univ. Press: New York.
  • 1998, Exploring Personality: an intellectual odyssey. CQM: Cambridge, MA.
  • 1999, Ackoff's Best: his classic writings on management. John Wiley & Sons: New York.
  • 1999, Re-Creating the Corporation: a design of organizations for the 21st century. Oxford Univ. Press: New York.
  • 2000, "A Theory of a System for Educators and Managers", with W. Edwards Deming[15]
  • 2003, Redesigning Society, with Sheldon Rovin. Stanford Univ. Press: Stanford, Calif.
  • 2005, Beating the System, with Sheldon Rovin. Triarchy Press, Devon, UK
  • 2006, Idealized Design: How to Dissolve Tomorrow's Crisis Today, with Jason Magidson and Herbert J. Addison. Wharton School Publishing. Upper Saddle River, NJ.
  • 2006, A Little Book of f-Laws, with Herbert J. Addison and Sally Bibb. Triarchy Press, Devon, UK
  • 2007, Management f-Laws, with Herbert J. Addison and Sally Bibb. Triarchy Press, Devon, UK
  • 2008, Turning Learning Right Side Up: Putting Education Back on Track (pdf) with Daniel Greenberg.
  • 2010, Memories. Triarchy Press, Devon, UK
  • 2010, Differences that Make a Difference. Triarchy Press, Devon, UK
  • 2012, Ackoff's F/Laws: The Cake. Triarchy Press, Devon, UK
برخی از مهم­ترین مقالات:
خاطرات و زندگی نامه
  • Ackoff R. L. (2010) Memories. Triarchy Press: Devon, United Kingdom. 
  • Ackoff, R. L.  (1999) On Passing Through 80.  Proceedings Russell L. Ackoff and the Advent of Systems Thinking, Viilanova University  March 4-6,1999 32-36 (link)
  • Ackoff, R. L.  (1999) A Lifetime of Systems Thinking.  Systems Thinker (link
بورسیه تحصیلی دانشجویان دکتری راسل ایکاف

کار پروفسور راسل آکوف به درک بیشتر رفتار انسانی در سازمان ها اختصاص داشت. موقوفه ای که توسط صندوق خیریه Anheuser-Busch به مدرسه وارتون ارائه شده است، همچنان به تأمین مالی تحقیقات تصمیم‌گیری ادامه می دهد. برای سال تحصیلی 2023-2024، بودجه از برنامه راسل ایکاف به آزمایشگاه رفتاری وارتون اختصاص داده شده است تا کار در علوم تصمیم‌گیری توسط دانشجویان دکترا و اعضای هیئت علمی را تامین کند.

📥 دریافت کنندگان اخیر بورسیه های دانشجویی دکتری راسل ایکاف در سال 2021

برخی از جملات راسل ایکاف

برای مدیریت موثر یک سیستم، ممکن است به جای اینکه رفتار آنها جداگانه گرفته شود، بر تعاملات اجزا تمرکز کنید. (+)

هر چه در انجام کارهای اشتباه کارآمدتر باشید، اشتباه شما بیشتر می شوید. کار درست را اشتباه انجام دادن، از اینکه کار اشتباهی را درست انجام دهید، خیلی بهتر است. اگر کار درست را اشتباه انجام دهید و آن را اصلاح کنید، بهتر می شوید. (+)

مدیران با مشکلاتی که مستقل از یکدیگر هستند، مواجه نمی شوند، بلکه با موقعیت‌هایی پویا که متشکل از سیستم های پیچیده ای از مسائل در حال تغییر است که با یکدیگر در تعامل هستند، روبه‌رو می‌شوند. من به چنین موقعیت‌هایی می گویم آشفتگی. مشکلات با تجزیه و تحلیل از آشفتگی‌ها استخراج می شوند. مدیران مشکلات را حل نمی‌کنند، آنها آشفتگی‌ها را مدیریت می‌کنند. (+)

مدیرانی که نمی دانند چگونه خواسته‌های خود را اندازه‌گیری کنند، به خواسته های خود رضایت می دهند. (+)

مشکل هرگز به صورت مجزا وجود ندارد. با مشکلات دیگری در مکان و زمان احاطه شده است. هر چه یک دانشمند بتواند زمینه یک مسئله را بیشتر درک کند، شانس او ​​برای یافتن راه حل مناسب بیشتر است. (+)

خلاقیت توانایی شناسایی محدودیت‌های تحمیلی، حذف آنها و کشف پیامدهای حذف آنهاست. (+)

ما فقط می‌توانیم از اشتباهات درس بگیریم، با شناسایی آنها، تعیین منبع آنها و اصلاح آنها... مردم بیشتر از اشتباهات خود یاد می گیرند تا از موفقیت‌های دیگران. (+)

خطاهای حذف، فرصت های از دست رفته، عموماً مهم تر از خطاهای انجام شده هستند. سازمان ها بیشتر به خاطر کارهایی که انجام نداده اند شکست می خورند یا افول می کنند تا به خاطر کارهایی که انجام می دهند. (+)

اکثر بیانیه های ماموریت شرکت بی ارزش هستند. آنها عمدتاً متشکل از جملات شرورانه‌ای هستند مانند: "ما خود را به بالاترین استانداردهای حرفه‌ای و رفتار اخلاقی نگاه خواهیم کرد." آنها اغلب ضرورت‌ها را به عنوان اهداف تدوین می کنند. به عنوان مثال، "رسیدن به سود کافی" این مانند کسی است که بگوید رسالتش این است که به اندازه کافی نفس بکشد. (+)

در حال حاضر زمان زیادی صرف نگرانی در مورد آینده می شود که باعث می‌شود زمان حال از بین برود. (+)

 

یکی از کمک‌های اصلی ایکاف توسعه روش "برنامه‌ریزی تعاملی" بود که بر اهمیت در نظر گرفتن کل سیستم و تعاملات آن در تصمیم گیری تاکید می‌کند. این رویکرد مدیران را تشویق می‌کند که به طور کل نگر فکر کنند و اثرات بلندمدت تصمیمات خود را در نظر بگیرند.

ایکاف همچنین پیشگام استفاده از "نقشه سیستم" به عنوان ابزاری برای تجسم و درک سیستم‌های پیچیده بود. این تکنیک شامل ایجاد نموداری است که روابط و تعاملات بین عناصر مختلف یک سیستم را نشان می‌دهد و به مدیران کمک می‌کند تا محرک‌های کلیدی و زمینه‌های بالقوه برای بهبود را شناسایی کنند.

او علاوه بر کارش در مدیریت و تفکر سیستمی، به خاطر مشارکت‌هایش در زمینه تحقیق در عملیات، به‌ویژه در حوزه‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله نیز شهرت داشت.

به طور کلی، کار راسل ایکاف تأثیر قابل توجهی بر حوزه مدیریت داشته است و همچنان مورد توجه دانشگاهیان و متخصصان قرار دارد. ایده‌ها و روش‌های او به‌طور گسترده در صنایع مختلف، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، تولیدی، و دولتی پذیرفته شده‌اند و امروزه نیز مرتبط هستند.


لینک‌های مفید
۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مدیریت سیستم‌ها
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
بایگانی