کتاب زندگی بهتر با هوش سیستمی

کتاب زندگی بهتر با هوش سیستمی

کتاب «زندگی بهتر با هوش سیستمی» نوشته ریموپی هملنین و راشل جونز و عیسی سارینن است که توسط علی سیبویه و مطهره ساغری‌دوز ترجمه شده و در نشر اودیسه به زیور طبع آراسته گردیده است.

عنوان اصلی کتاب " Being better better : living with systems intelligence,2014" می باشد.
کتاب زندگی بهتر با هوش سیستمی با معرفی هوش سیستمی به عنوان یکی از هوش های چندگانه ضمن اشاره به فطری بودن این هوش، بر اهمیت و توانایی ارتقا آن درطول زندگی اشاره می کند. نویسندگان با بیان ابعاد مختلف هوش سیستمی و مهارت های مورد نیاز آنها به ما کمک می کنند تا بتوانیم در زندگی روزانه با دنیای پیرامون خود ارتباط بهتری داشته باشیم و با سیستم های اطراف به صورت فعالانه ای تعامل کنیم.

کتاب زندگی بهتر با هوش سیستمی، به بهبود و پیشرفت به مثابه یک توانایی ذاتی بشر می پردازد و هدف آن کمک به خواننده است تا از مهارت های حیرت انگیز هوش سیستمی آگاهی پیدا کند. هوش سیستمی محرک درونی ما برای زندگی هوشمندانه در موقعیت ها و شرایطی است که با آنها روبرو می شویم.

هوش سیستمی، عبارت است از توانایی رفتار هوشمندانه در سیستم‌هایی که روزانه با آن‌ها سروکار داریم و زندگی ما را شکل می‌دهند. با خواندن این کتاب می‌توانیم این سیستم‌ها را بهتر بشناسیم و با پرورش این قابلیت در خود، توانایی تغییر و بهبود آن‌ها را به‌دست آوریم.

 

هوش سیستمی، توانایی ما برای رفتار هوشمندانه در متن سیستم های پیچیده توام با تعامل، پویایی و بازخورد تعریف شده است. هنگامی که با هوش سیستمی فعالیت می کنیم، به طور موفقیت آمیز و سازنده با سازو کار بازخورد کلی محیط خود درگیر می شویم. خودمان را به عنوان بخشی از کل و با توجه به اثرگذاری متقابل بر یکدیگر، درک می کنیم و از آن جایی که خود را در وابستگی متقابل با بازخورد شدید محیط می بینیم، قادر به فعالیت هوشمندانه خواهیم برد و...

هوش سیستمی، توانایی ما برای رفتار هوشمندانه در متن سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیچیده توام با تعامل، پویایی و بازخورد تعریف شده است. هنگامی که با هوش سیستمی فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، به طور موفقیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمیز و سازنده با سازوکار بازخورد کلی محیط خود، درگیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شویم. خودمان را به عنوان بخشی از یک کل و با توجه به اثرگذاری متقابل بر یکدیگر، درک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم و از آنجایی که خود را در وابستگی متقابل با بازخورد شدید محیط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینیم، قادر به فعالیت هوشمندانه خواهیم بود. با توجه به چنین تعریفی، آیا هریک از افراد پیش اشاره با بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از این توانایی بازهم اقدام به همان رفتار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟ بر اساس مطالعات انجام شده در آزمایشگاه هوش سیستمی دانشگاه آلتو هلسینکی فنلاند، افزایش هوش سیستمی ( توانایی هشت بعد درک سیستم، هماهنگی، تعامل مثبت، روحیه ی اکتشافی، تفکر، کنش خردمندانه، پاسخ گویی مؤثر و نگرش مثبت) در سطح فردی با موفقیت افراد در بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف و در سطح جامعه، با احساس رضایت و شادی اجتماعی رابطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مستقیم دارد.

 

کتاب زندگی بهتر با هوش سیستمی، با معرفی هشت بعد هوش سیستمی به ما می‌آموزد که چگونه از طریق:

  • درک سیستمی، سیستم‌ها را بهتر ببینیم.
  • هماهنگی با سیستم‌ها، آن‌ها را بهتر احساس کنیم.
  • بازاندیشی، نحوه شکل‌دهی افکارمان توسط سیستم‌ها را درک کنیم.
  • تعامل مثبت، می‌توانیم ارتباطات سازنده‌ای در سیستم‌ها داشته باشیم.
  • روحیه اکتشافی، راه‌های جدیدی برای زندگی در سیستم‌ها پیدا کنیم.
  • واکنش موثر، اقدامات مناسبی را در زمان مناسب انجام دهیم.
  • اقدام خردمندانه، دیدگاه‌ کل‌نگر و بلندمدت را جهت مدیریت عواطف به‌کار گیریم.
  • نگرش مثبت، به‌صورت مداومی در سیستم‌ها، هوشمندانه عمل کنیم.

 

کتاب زندگی بهتر با هوش سیستمی با ارائه مثال‌هایی کاربردی و بیان داستان‌هایی جذاب (مطلب داستان ها و سیستم ها را ببینید)، خواننده را با خود همراه کرده و ضمن آموزش اصول تفکر سیستمی به زبانی ساده، بهتر زندگی‌کردن را به ما می‌آموزد.

 

مخاطبین کتاب

کتاب زندگی بهتر با هوش سیستمی می‌تواند به‌ویژه برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند مدیریت، مهندسی صنایع، MBA، روانشناسی، علوم تربیتی و جامعه‌شناسی جهت یادگیری بهتر تفکر سیستمی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما موضوعات مورد بحث در این کتاب به همراه مثال‌هایی که آورده شده است، آن‌را به منبعی مفید برای عموم جامعه تبدیل ساخته است. همه اقشار از معلمان گرفته تا کارکنان سازمان‌ها، از خانم‌های خانه‌دار تا پرستاران، از مهندسین کارخانه‌ها تا مدیران دولتی، همه و همه می‌توانند از این کتاب بهره کافی را ببرند و با مطالعه آن، نگاه تازه‌ای به اطراف خود داشته و زندگی بهتر در سیستم‌ها را بهتر بیاموزند.

 

گزیده‌ای از کتاب: بهترین خصوصیات دیگران را شکوفا کنیم

برافراشتگی دیگران فقط با تعریف و تمجید حاصل نمی شود. می توانیم با انجام سایر اقدامات مربوط به تعامل مثبت، بستری را برای موفقیت دیگران در سیستم ها ایجاد کنیم. غالباً، کارهای بسیار ساده، مانند لطف کردن به یک غریبه یا فرستادن یک فیلم انگیزشی، می تواند تغییر بزرگی در زندگی افراد ایجاد کند. داستان جالبی درباره یک شرکت فروش کفش انگلیسی، بالی، وجود دارد که تمایل داشت، کارکنانش تجربه خرده فروشی مشتریان خود را بهبود دهند. مدیریت ارشد، تصمیم گرفت به جای این که به نیروی کارش دستور دهد که با عموم مردم خوب برخورد کنند سعی کرد الگویی رفتاری برای کارکنانش باشد. آن ها از تمایل طبیعی مردم به واکنش متقابل استفاده کرده و با این امید که به کل سیستم سرایت کند، از کارکنانشان قدردانی کردند.

مدیران این شرکت فروش کفش می دانستند که باید مراقب نیازهای کارکنانشان باشند. با مرخصی دادن به کارکنان برای رفتن به پزشک و یا برنامه منعطف جهت مراقبت از کودکانشان، نیروی کار شاد و قدردانی که مد نظرشان بود را پرورش دادند و بنابراین آن ها نیز با مشتریان به خوبی رفتار می کردند.

علاوه بر این، این شرکت با پاداش هایی که می داد از کارکنانش تشکر می کرد، این پاداش ها فقط برای آن دسته از افرادی که فروش بالایی داشتند نبود بلکه به آن هایی که کارهای مفید دیگری انجام می دادند هم تعلق می گرفت، مانند اضافه کاری به خاطر یک همکار بیمار، بطری های نوشیدنی و یک دسته گل که برای تشکر و قدردانی به کارکنان داده می شد، باعث شد که کارکنان احساس کنند که برای شرکت ارزشمند هستند و این به نوبه خود سبب شد تا برای کارفرمای خود سنگ تمام بگذارند. درنتیجه، کارکنان که حس قدردانی و احترام را از کارفرمایان خود دریافت کرده بودند به طریق مشابهی همین حس را نبست به مشتریان انتقال دادند. مثلاً فرستادن نامه تشکر برای مشتریان بابت خریدشان امری عادی بود.


۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مدیریت سیستم‌ها
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
بایگانی