وقتی که پروانه‌ها عطسه می‌کنند

وقتی که پروانه‌ها عطسه می‌کنند

کتاب «هنگامی که پروانه‌ای عطسه می‌کند (تفکر سیستمی برای کودکان کوچک و بزرگ)» اثر لیندا بوث سوینی و ترجمه علی سیبویه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

پایه ریزی تفکر صحیح در سال‌های آغازین زندگی، مسیر رشد و بالندگی کودکان را در آینده هموارتر می‌سازد. در این میان تفکر سیستمی کمک می‌کند با در نظر گرفتن اثرات تصمیمات خود در دنیای پیچیده امروزی، اقدامات موثرتری انجام دهیم. اثر حاضر با زبان ساده و شیوا آموزه‌های عمیق سیستمی را برای والدین و مربیان، در جایگاه مخاطبین اصلی کتاب بازگو می‌کند.

کودکان به کمک این کتاب می‌آموزند:
دنیای پیرامون خود را به صورت کل و نه اجزای جدا از هم ببینند. در جستجوی چگونگی تغییر پدیده‌ها در طول زمان باشند. مسائل را بهتر درک کرده و در مواجهه با آنها هوشمندانه‌تر عمل کنند.

بیان اصول تفکر سیستمی از طریق تحلیل داستان‌های مشهور جهان سبب می‌شود خوانندگان نه تنها با شیوه‌ای جذاب آن را فرا بگیرند، بلکه این توانایی را در خود ایجاد کنند تا سایر موضوعات را نیز از طریق داستان سرایی به مخاطبان خود ارائه دهند.

ساختار کتاب

این کتاب در چهار بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «تفکر سیستمی: ابزار درک دنیای پیچیده» به تشریح گام‌های اولیه کودک به سوی تفکر سیستمی پرداخته و ساعت متفکران سیستمی: نگاهی متفاوت به زمان و به تاخیرها توجه کنید را تبیین کرده است.

بخش دوم با عنوان «چگونه از کتاب استفاده کنیم؟» به بیان ۷ نکته اختصاص دارد که عناوین آن عبارتند است: با آنچه اتفاق افتاده است شروع کنید، روابط علت و معلولی را دنبال کنید، زبان علّیت را معرفی کنید، سؤال‌های علّی بپرسید، از کودکان بخواهید داستان‌های خودشان را ایجاد کنند، به کودکان کمک کنید تا آنچه می‌دانند را نشان دهند و انتخاب داستان‌ها.

«داستان‌ها» عنوان سومین بخش از کتاب حاضر است که به بررسی ۱۲ داستان می‌پردازد؛ در هر کدام از این داستان‌ها نویسنده به بیان مفاهیم تفکر سیستمی، نگاهی سریع به داستان و نکاتی برای تدریس پرداخته و پرسش‌ها و داستان‌های مشابه را مطرح می‌کند.

چهارمین و آخرین بخش از این کتاب با عنوان «یادداشت‌های پایانی» راهنمایی برای ترسیم نمودارهای سیستمی، یافتن داستان‌های خودتان و استفاده از این کتاب برای بزرگسالان را مورد تأکید قرار داده و کمک به بچه‌ها برای توسعه مهارت‌های تفکر سیستمی را تبیین کرده است.

 

این کتاب در حاشیه سومین کنفرانس بین‌المللی تفکر سیستمی در عمل، همزمان با روز کتاب و کتابخوانی توسط پروفسور علینقی مشایخی رونمایی شد.

 


۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مدیریت سیستم‌ها
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
بایگانی